Form 5 Sejarah Bab 6 Cabaran Selepas Pembentukan Malaysia

  

Bab 6: Cabaran Selepas Pembentukan Malaysia

这章节我们会谈独立后马来西亚面临的几个大问题。关于东马的部分,因为东马的国土面积太大,再加上英殖民时期留下来的烂摊子(比如说没有促进多元化的经济、教育制度)使得东马的发展和西马有一定的差距。因此,国家在发展东马方面有一些头疼的地方。

接着,新加坡退出马来西亚。新加坡作为马来西亚联合邦的其中一员,作为新加坡领导的李光耀认为新加坡政府并没有享有“同等”的地位,而且马来西亚的政权多数掌握在马来群体中,因此和中央政府的理念日渐背离,在多方面因素影响下便退出了马来西亚。新加坡的退出使得东马的领袖(尤其是此时的砂拉越首席部长Stephen Kalong Ningkan)审视了他们的地位,因此也和中央政府的理念日趋背离,最后爆发了砂拉越的政治危机。

而此时的共产党又来作乱,让我们国民受到了很严重的公共秩序和安全的威胁。这时候的马来西亚又要想办法和共产党斗智斗勇。更著名的事情来了,第三次大选因为一些因素又爆发了513事件……

6.1 Cabaran Dalaman Malaysia内部挑战

 

Ques. Apakah cabaran yg dihadapi oleh Malaysia selepas kemerdekaan?
(Cabaran=Masalah=Rintangan=Halangan)

 

F1: Cabaran Pembangunan dan Sosioekonomi di Sarawak dan Sabah

 

H1: Mempelbagaikan Kegiatan Ekonomi使经济活动更多元化

H1a: Sarawak dan Sabah mempunyai kekayaan hasil bumi天然资源 yang banyak, namun rakyat masih mengamalkan pertanian sara diri. 自给自足

H1b: Bagi melibatkan rakyat dengan aktiviti ekonomi komersial商业化经济, maka kerajaan perlu menyusun bidang pekerjaan. (主要指种植经济价值高的农作物)

H1c: kerajaan harus mempelbagaikan pertanian komersial经济作物

H1C1: kelapa sawit油棕, getah橡胶 dan koko可可.

H1d: Kerajaan juga membuka peluang提供机会 kepada penduduk menyertai kegiatan ekonomi berkaitan dengan petroleum.石油

 

H2: Memajukan Sistem Perhubungan dan Pengangkutan发展交通系统

H2a: Saiz negeri 州属面积 yang besar bagi Sarawak dan Sabah menjadi cabaran dalam bidang perhubungan dan pengangkutan.

H2b: Kedua-dua negeri masih bergantung pada sistem pengangkutan air水上交通 bagi tujuan perhubungan.

H2c: Oleh itu, kerajaan harus membina sistem perhubungan dan pengangkutan terutama kepada penduduk di kawasan pedalaman.内陆地区

H2d: Sejak pembentukan Malaysia, usaha menyeimbangkan平衡 pembangunan dilakukan melalui Rancangan Pembangunan Lima Tahun Malaysia.国家五年发展计划

H2e: Sarawak dan Sabah dimasukkan dalam Rancangan Malaysia Pertama bermula pada tahun 1966.

H3: Memajukan Sistem Pendidikan发展教育制度

H3a: Kebanyakan sekolah yang wujud pada zaman British ialah sekolah vernakular Inggeris dan Cina[地方性英文/华文学校] yang berada di kawasan bandar.

H3b: Penduduk di kawasan pedalaman内陆居民 tidak mendapat peluang secukupnya untuk bersekolah.足够的机会上学

H3c: Oleh itu, kerajaan harus membina sekolah dan melatih tenaga guru训练老师
H3d: bagi memberikan pendidikan kepada penduduk, khususnya
kaum bumiputera. 土著


欲购买完整版笔记:
请email: sejkssm@gmail.com
或pm fb Page:Sejarah-2020课程翻译笔记
或 Whatsapp: 016-797 2912 (Ryan Tai)

完整版笔记事项:
1. Printable PDF 可以拿来复印、线上阅读、下载阅读 (RM6/Bab)
2. Non-Printable PDF 只能线上阅读、下载阅读 (RM5/Bab)
3. 两者的内容完全一模一样
4. Printable PDF 和 Non-Printable PDF都有随机设定的密码,且都有Watermark。另外,它们也都无法Copy,Edit[有些edit到但是save不了]

Comments

Popular posts from this blog

Form 4:Bab 1 Warisan Negara Bangsa

Form 4 Sejarah Bab 7 Usaha Ke Arah Kemerdekaan

Form 4 Sejarah Bab 10 Pemasyhuran Kemerdekaan