Form 5 Sejarah Bab 6 Cabaran Selepas Pembentukan Malaysia
Bab 6: Cabaran Selepas
Pembentukan Malaysia
这章节我们会谈独立后马来西亚面临的几个大问题。关于东马的部分,因为东马的国土面积太大,再加上英殖民时期留下来的烂摊子(比如说没有促进多元化的经济、教育制度)使得东马的发展和西马有一定的差距。因此,国家在发展东马方面有一些头疼的地方。
接着,新加坡退出马来西亚。新加坡作为马来西亚联合邦的其中一员,作为新加坡领导的李光耀认为新加坡政府并没有享有“同等”的地位,而且马来西亚的政权多数掌握在马来群体中,因此和中央政府的理念日渐背离,在多方面因素影响下便退出了马来西亚。新加坡的退出使得东马的领袖(尤其是此时的砂拉越首席部长Stephen Kalong Ningkan)审视了他们的地位,因此也和中央政府的理念日趋背离,最后爆发了砂拉越的政治危机。
而此时的共产党又来作乱,让我们国民受到了很严重的公共秩序和安全的威胁。这时候的马来西亚又要想办法和共产党斗智斗勇。更著名的事情来了,第三次大选因为一些因素又爆发了513事件……
6.1
Cabaran Dalaman Malaysia内部挑战
Ques.
Apakah cabaran yg dihadapi oleh Malaysia selepas kemerdekaan?
(Cabaran=Masalah=Rintangan=Halangan)
F1:
Cabaran Pembangunan dan Sosioekonomi di Sarawak dan Sabah
H1:
Mempelbagaikan Kegiatan Ekonomi使经济活动更多元化
H1a:
Sarawak dan Sabah mempunyai kekayaan hasil
bumi天然资源 yang banyak, namun rakyat masih mengamalkan pertanian sara diri. 自给自足
H1b:
Bagi melibatkan rakyat dengan aktiviti ekonomi
komersial商业化经济, maka kerajaan perlu menyusun
bidang pekerjaan. (主要指种植经济价值高的农作物)
H1c:
kerajaan harus mempelbagaikan pertanian
komersial经济作物
H1C1:
kelapa sawit油棕, getah橡胶 dan koko可可.
H1d:
Kerajaan juga membuka peluang提供机会 kepada penduduk menyertai kegiatan ekonomi berkaitan
dengan petroleum.石油
H2:
Memajukan Sistem Perhubungan dan Pengangkutan发展交通系统
H2a:
Saiz negeri 州属面积 yang besar bagi Sarawak dan Sabah menjadi cabaran
dalam bidang perhubungan dan pengangkutan.
H2b:
Kedua-dua negeri masih bergantung pada sistem
pengangkutan air水上交通 bagi tujuan
perhubungan.
H2c:
Oleh itu, kerajaan harus membina sistem
perhubungan
dan pengangkutan terutama
kepada penduduk di kawasan pedalaman.内陆地区
H2d:
Sejak pembentukan Malaysia, usaha menyeimbangkan平衡
pembangunan dilakukan melalui Rancangan
Pembangunan Lima Tahun Malaysia.国家五年发展计划
H2e:
Sarawak dan Sabah dimasukkan dalam Rancangan Malaysia Pertama bermula pada
tahun 1966.
H3:
Memajukan Sistem Pendidikan发展教育制度
H3a:
Kebanyakan sekolah yang wujud pada zaman British ialah sekolah vernakular Inggeris dan Cina[地方性英文/华文学校] yang berada di kawasan bandar.
H3b:
Penduduk di kawasan pedalaman内陆居民 tidak mendapat peluang
secukupnya untuk bersekolah.足够的机会上学
H3c:
Oleh itu, kerajaan harus membina sekolah dan melatih tenaga guru训练老师
H3d: bagi memberikan pendidikan kepada penduduk, khususnya kaum bumiputera. 土著
欲购买完整版笔记:请email: sejkssm@gmail.com
或pm fb Page:Sejarah-2020课程翻译笔记或 Whatsapp: 016-797 2912 (Ryan Tai)
完整版笔记事项:1. Printable PDF 可以拿来复印、线上阅读、下载阅读 (RM6/Bab)2. Non-Printable PDF 只能线上阅读、下载阅读 (RM5/Bab)3. 两者的内容完全一模一样4. Printable PDF 和 Non-Printable PDF都有随机设定的密码,且都有Watermark。另外,它们也都无法Copy,Edit[有些edit到但是save不了]
或pm fb Page:Sejarah-2020课程翻译笔记
Comments
Post a Comment