Form 5 Sejarah Bab 7 Membina Kesejahteraan Negara
Bab 7: Membina Kesejahteraan
Negara
自从马来西亚经历了513事件后,我们国家的所有政策都发生了很大的变化,可以说,513事件是马来西亚很大的转折点。这个事件后,马来西亚的政策都倾向两个方面:通过各种软性的方式【如运动、教育、文化、语言】来达成国民团结;通过经济和发展政策来缩短民族间的经济差距、城乡之间的发展差距,来达到国民团结【还记得BAB 6我们有学到说会爆发513事件的原因之一就是经济资源分配不均匀吗?就是为了解决这个问题】。Bab 7就会针对软性的政策来说明,Bab 8则针对经济和发展政策来叙述。
7.1 Perpaduan dan
Integrasi Nasional
*Ques. Berikan maksud
‘perpaduan’ dan ‘integrasi nasional’. (4m)
F1: Perpaduan kaum种族团结
H1: keadaan rakyat
daripada pelbagai etnik种族, agama dan wilayah区域 hidup dengan aman
dalam masyarakat yang bersatu.
H2: Mereka memberikan komitmen yang penuh kepada identiti kebangsaan berlandaskan
Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
F2: Integrasi
nasional国民认同
H1: satu proses
dinamik yang merapatkan hubungan masyarakat antara negeri dengan wilayah bagi
membentuk satu bangsa.
H2: Mereka ini mempunyai identiti sendiri[身份] berteraskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
Latar Belakang
Hubungan Kaum
马来西亚种族间的问题是从殖民时期就留下来的隐患。为何这样说呢?英国人为了方便统治当时的殖民地,对我们国家[东马+西马]采取了分而治之的政策,就是把各民族分开来管理,举例来说:华人多数在城市/比较发达的乡镇负责商贸活动、矿业等赚钱的经济活动,马来人多待在乡村进行农业、渔业等经济活动,印度人多数在园丘里负责大规模的橡胶、油棕等种植业等。英国的政策也更注重矿业,所以使得各民族的财富分配有所不均匀,分化了当时的人民,自然也影响了国民的团结,挑起了一些敏感的敌对情绪。
在这个前提,当时的马来亚+沙+砂并没有统一的教育政策,教育也都是各民族之间办起来的【华人办方言/华文学校,英国人办英校等】,使得人民思想上的差异也越来越大。
因而,各民族对于政治的诉求肯定也有所不同。待在乡下的,自然就想要争取更多的资源来发展乡村,改善农民生活。又因为城乡的人口分布又以种族来区分,所以有些比较激进的政治人物就会提出比较极端的种族主义喊话。
这几点下来,虽然我们已经独立了,但是那种在种族之间的隔阂并不会那么容易给打破。因此,513事件爆发了,也让我们的政府意识到必须要做些什么来让团结国家的人民。
**Ques. Huraikan faktor-faktor sejarah/kesan dasar British yang menjadi punca kepada masalah perpaduan. (12m)
F1: Pentadbiran行政管理
H1: Pentadbiran
Britishbermula pada tahun 1874 menerusi pengenalan Sistem Residen.
H2: Dasar British英国政策 mengutamakan注重 sektor ekonomi
H3: Kesan H2(i): Pekerja dibawa masuk dari luar untuk bekerja dalam
sektor perlombongan矿业, perladangan园丘业[种橡胶、油棕etc] dan perniagaan商业.
H4: Kesan H2(ii):
Kaum bumiputera bertumpu聚集 di kawasan luar bandar城市外围[乡村] dan menjalankan kegiatan ekonomi tradisional传统经济[多指农、渔业].
H5: Keadaan ini
menyebabkan kerenggangan hubungan kaum种族关系紧张 berlaku.
C1: Masalah hubungan
kaum berterusan持续性 sehingga selepas kemerdekaan dan
menyebabkan peristiwa 13 Mei 1969. [513事件]
F2: Fahaman Politik政治理念不同
H1: Fahaman politik
berasaskan kaum bermula dengan penubuhan parti
politik政党 sebelum
kemerdekaan hingga
kini.
H2: Polarisasi kaum极端种族主义 disebabkan perbezaan kegiatan
ekonomi dan petempatan.生活环境和经济活动的差异
H3: Kesan H2: parti
politik ini memperjuangkan争取 kepentingan kaum masing-masing.
H4: Isu yang
diperjuangkan berkaitan dengan bahasa, budaya, pendidikan dan ekonomi.
H5: Keadaan ini mempengaruhi影响 hubungan antara kaum di negara
ini.
F3: Sistem Pendidikan教育制度
H1: Dasar pentadbiran
British menyebabkan munculnya sistem pendidikan vernacular Melayu, Cina, India dan Inggeris
H2: Sekolah vernacular pula berkembang发展 mengikut kaum masing-masing.
H3: Sistem pendidikan
vernakular diteruskan selepas kemerdekaan pada tahun 1957.
H4: Kesan: Pendidikan
vernakular mewujudkan perbezaan pemikiran思想的差异 dalam kalangan rakyat berbilang
kaum.
Kata istilah: Sekolah
Vernakular
Sekolah yg menggunakan bahasa ibunda母语 sbg bahasa pengantar教学媒介语
F4: Kegiatan Ekonomi
dan Petempatan经济活动和居住地的环境
H1: British
mengutamakan perkembangan ekonomi yang berasaskan perlombongan bijih timah锡矿业 dan perladangan getah橡胶园丘业.
H2: Kegiatan ekonomi
yang berbeza antara kaum menyebabkan pemisahan分裂 dari segi
petempatan.
H3: Rakyat juga
terpisah分开 dengan petempatan yang wujud di
kawasan perlombongan, bandar, estet园丘 dan perkampungan.
H4: Kesan: Setiap
kaum kurang berinteraksi交流 antara satu sama lain dan
mewujudkan jurang ekonomi经济差距 yang tidak seimbang.
欲购买完整版笔记:请email: sejkssm@gmail.com
或pm fb Page:Sejarah-2020课程翻译笔记或 Whatsapp: 016-797 2912 (Ryan Tai)
完整版笔记事项:1. Printable PDF 可以拿来复印、线上阅读、下载阅读 (RM6/Bab)2. Non-Printable PDF 只能线上阅读、下载阅读 (RM5/Bab)3. 两者的内容完全一模一样4. Printable PDF 和 Non-Printable PDF都有随机设定的密码,且都有Watermark。另外,它们也都无法Copy,Edit[有些edit到但是save不了]
或pm fb Page:Sejarah-2020课程翻译笔记
Comments
Post a Comment