Form 5 Sejarah Bab 7 Membina Kesejahteraan Negara

 

Bab 7: Membina Kesejahteraan Negara

 

自从马来西亚经历了513事件后,我们国家的所有政策都发生了很大的变化,可以说,513事件是马来西亚很大的转折点。这个事件后,马来西亚的政策都倾向两个方面:通过各种软性的方式【如运动、教育、文化、语言】来达成国民团结;通过经济和发展政策来缩短民族间的经济差距、城乡之间的发展差距,来达到国民团结【还记得BAB 6我们有学到说会爆发513事件的原因之一就是经济资源分配不均匀吗?就是为了解决这个问题】。Bab 7就会针对软性的政策来说明,Bab 8则针对经济和发展政策来叙述。

 

7.1 Perpaduan dan Integrasi Nasional

 

*Ques. Berikan maksud ‘perpaduan’ dan ‘integrasi nasional’. (4m)

 

F1: Perpaduan kaum种族团结

H1: keadaan rakyat daripada pelbagai etnik种族, agama dan wilayah区域 hidup dengan aman dalam masyarakat yang bersatu.
H2: Mereka memberikan
komitmen yang penuh kepada identiti kebangsaan berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.

 

F2: Integrasi nasional国民认同

H1: satu proses dinamik yang merapatkan hubungan masyarakat antara negeri dengan wilayah bagi membentuk satu bangsa.
H2: Mereka ini mempunyai
identiti sendiri[身份] berteraskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.

 

Latar Belakang Hubungan Kaum

 

马来西亚种族间的问题是从殖民时期就留下来的隐患。为何这样说呢?英国人为了方便统治当时的殖民地,对我们国家[东马+西马]采取了分而治之的政策,就是把各民族分开来管理,举例来说:华人多数在城市/比较发达的乡镇负责商贸活动、矿业等赚钱的经济活动,马来人多待在乡村进行农业、渔业等经济活动,印度人多数在园丘里负责大规模的橡胶、油棕等种植业等。英国的政策也更注重矿业,所以使得各民族的财富分配有所不均匀,分化了当时的人民,自然也影响了国民的团结,挑起了一些敏感的敌对情绪。

在这个前提,当时的马来亚++砂并没有统一的教育政策,教育也都是各民族之间办起来的【华人办方言/华文学校,英国人办英校等】,使得人民思想上的差异也越来越大。

因而,各民族对于政治的诉求肯定也有所不同。待在乡下的,自然就想要争取更多的资源来发展乡村,改善农民生活。又因为城乡的人口分布又以种族来区分,所以有些比较激进的政治人物就会提出比较极端的种族主义喊话。

这几点下来,虽然我们已经独立了,但是那种在种族之间的隔阂并不会那么容易给打破。因此,513事件爆发了,也让我们的政府意识到必须要做些什么来让团结国家的人民。

**Ques. Huraikan faktor-faktor sejarah/kesan dasar British yang menjadi punca kepada masalah perpaduan. (12m)

F1: Pentadbiran行政管理

H1: Pentadbiran Britishbermula pada tahun 1874 menerusi pengenalan Sistem Residen.

H2: Dasar British英国政策 mengutamakan注重 sektor ekonomi
H3: Kesan H2(i): Pekerja
dibawa masuk dari luar untuk bekerja dalam sektor perlombongan矿业, perladangan园丘业[种橡胶、油棕etc] dan perniagaan商业.

H4: Kesan H2(ii): Kaum bumiputera bertumpu聚集 di kawasan luar bandar城市外围[乡村] dan menjalankan kegiatan ekonomi tradisional传统经济[多指农、渔业].

H5: Keadaan ini menyebabkan kerenggangan hubungan kaum种族关系紧张 berlaku.

C1: Masalah hubungan kaum berterusan持续性 sehingga selepas kemerdekaan dan menyebabkan peristiwa 13 Mei 1969. [513事件]

 

F2: Fahaman Politik政治理念不同

H1: Fahaman politik berasaskan kaum bermula dengan penubuhan parti politik政党 sebelum

kemerdekaan hingga kini.

H2: Polarisasi kaum极端种族主义 disebabkan perbezaan kegiatan ekonomi dan petempatan.生活环境和经济活动的差异

H3: Kesan H2: parti politik ini memperjuangkan争取 kepentingan kaum masing-masing.

H4: Isu yang diperjuangkan berkaitan dengan bahasa, budaya, pendidikan dan ekonomi.
H5: Keadaan ini mempengaruhi
影响 hubungan antara kaum di negara ini.

 

F3: Sistem Pendidikan教育制度

H1: Dasar pentadbiran British menyebabkan munculnya sistem pendidikan vernacular Melayu, Cina, India dan Inggeris

H2: Sekolah vernacular pula berkembang发展 mengikut kaum masing-masing.

H3: Sistem pendidikan vernakular diteruskan selepas kemerdekaan pada tahun 1957.

H4: Kesan: Pendidikan vernakular mewujudkan perbezaan pemikiran思想的差异 dalam kalangan rakyat berbilang kaum.

 

Kata istilah: Sekolah Vernakular

Sekolah yg menggunakan bahasa ibunda母语 sbg bahasa pengantar教学媒介语

 

F4: Kegiatan Ekonomi dan Petempatan经济活动和居住地的环境

H1: British mengutamakan perkembangan ekonomi yang berasaskan perlombongan bijih timah锡矿业 dan perladangan getah橡胶园丘业.

H2: Kegiatan ekonomi yang berbeza antara kaum menyebabkan pemisahan分裂 dari segi petempatan.

H3: Rakyat juga terpisah分开 dengan petempatan yang wujud di kawasan perlombongan, bandar, estet园丘 dan perkampungan.

H4: Kesan: Setiap kaum kurang berinteraksi交流 antara satu sama lain dan mewujudkan jurang ekonomi经济差距 yang tidak seimbang.


欲购买完整版笔记:
请email: sejkssm@gmail.com
或pm fb Page:Sejarah-2020课程翻译笔记
或 Whatsapp: 016-797 2912 (Ryan Tai)

完整版笔记事项:
1. Printable PDF 可以拿来复印、线上阅读、下载阅读 (RM6/Bab)
2. Non-Printable PDF 只能线上阅读、下载阅读 (RM5/Bab)
3. 两者的内容完全一模一样
4. Printable PDF 和 Non-Printable PDF都有随机设定的密码,且都有Watermark。另外,它们也都无法Copy,Edit[有些edit到但是save不了]

Comments

Popular posts from this blog

Form 4:Bab 1 Warisan Negara Bangsa

Form 4 Sejarah Bab 7 Usaha Ke Arah Kemerdekaan

Form 4 Sejarah Bab 10 Pemasyhuran Kemerdekaan